Willem Kien is de eerste Ligier-agent van Europa!
26 september 2022, PaulFijn, het is zover! Willem Kien, eigenaar van Kien Automobielen(Mobiliteits en bedrijvenwagen centrum) in Velp, is de eerste Ligier-agent van de Ligier Store in Doesburg! Eén van mijn marketingdoelstellingen met het Ligier-dealerschap is andere offline marketing. Als Ligier-dealer heb ik de regio Arnhem, Doetinchem en Zutphen onder mijn hoede en dat is best een groot verzorgingsgebied. Prima online te bedienen natuurlijk, maar wat doe je offline?
Eén van mijn marketingdoelstellingen met het Ligier-dealerschap is andere offline marketing.
Liever niet in huis-aan-huisblaadjes
Als Ligier-dealer wil ik niet adverteren in huis-aan-huisblaadjes. Ik wil gerichter zichtbaar zijn, daar waar mijn eventuele klanten zich bevinden. Dat kan zijn bij verzorgingstehuizen en of scholen. Aan de andere kant wil ik graag laten zien wat de online-first/offline-second-benadering oplevert en of dit is te combineren met een dealer/agent-constructie.
Ik wil graag laten zien wat de online first/offline second-benadering oplevert en of dit is te combineren met een dealer/agent-constructie.
Ligier en Microcar Agenten
Het is mijn plan om autobedrijven in ons verzorgingsgebied te zoeken die Ligier-agent willen worden. De samenwerking is gebaseerd op een aantal zaken. Zo zijn er geen verplichtingen, behalve dat wij elkaar succesvol willen maken. Het autobedrijf in kwestie krijgt van ons een Ligier en Microcar in consignatie. Beide brommobielen worden op een goede plek in de showroom gepresenteerd en zijn voorzien van striping, signing en bijbehorende strandvlaggen en banners. Allemaal gefaciliteerd door Ligier Store Doesburg.
Er zijn geen verplichtingen, behalve dat wij elkaar succesvol willen maken!
Als de klanten van het autobedrijf de brommobielen zien en toevallig een potentiële klant kennen, of zelf in de markt zijn voor een Ligier of Microcar, dan kunnen zij door middel van de QR-code die op de auto zit, direct een afspraak maken met de Ligier Store in Doesburg. Die afspraak loopt via Autochat. Scan de onderstaande QR-code maar eens om te kijken hoe het werkt. Komt het tot een afspraak, en de klant komt daadwerkelijk langs, dan betalen wij een provisie aan het autobedrijf.
En verkopen wij(Ligier Store Doesburg) een brommobiel aan de klant, dan betalen wij een extra salesprovisie aan het autobedrijf, bovenop de lead fee die het bedrijf ook ontvangt.
Challenge Plus
De verkoper die de klant aanbrengt, wordt evenmin vergeten! Door onze samenwerking met Challenge Plus hebben wij ervoor gezorgd dat zowel de ondernemer als de verkoper worden beloond voor het aanbrengen van de lead en de sale. Kiest de klant voor private lease? Ook dan verdient de verkoper punten in het programma van Challenge Plus.
Het autobedrijf kan nadat de deal is gesloten de aflevering verzorgen. Onderhoud en eventuele garantiewerkzaamheden kunnen zij in overleg met ons afwikkelen.
Maar ook een factuur?
Het kan zijn dat het autobedrijf de brommobiel wil verkopen met factuur. Wij facturen dat standaard de inkoop plus een extra percentage (vast). Daarmee creëer je een hybride variant voor het autobedrijf: je bent agent als het moet en subdealer als het mag. Voor de verkoper maakt de vorm niet uit, hij kan nog steeds zijn punten sparen via Challenge Plus, zoals het hem ook niet uitmaakt of het een sale fee of een factuur wordt.
Nu de eerste agent in deze vorm in Europa operationeel is, gaan we door met het aanstellen van agenten in Doetinchem en Zutphen. In beide steden hebben wij al partners gevonden. Daarnaast lopen er gesprekken met onder meer scooter-specialisten die volgens hetzelfde concept in ons verzorgingsgebied aan de gang gaan. Zij hebben veel jeugd over de vloer en wij denken dat die jongeren een belangrijke doelgroep zijn.
De eerste Ligier-agent is operationeel, op naar de volgende. Let’s go!