Wordt Google Cars de grote concurrent van de portals?

En opeens is Google Cars er! Weliswaar verstopt in bèta en met moeite aan de praat te krijgen, maar toch. De gedachte erachter is simpel: Automotive als “Vertical”. De automarkt is net als bij huizen, verzekeringen en reizen te groot voor het grote Google om niet te onderzoeken op meer mogelijkheden.

Je kunt als Google met je Google Ads heel veel geld verdienen aan automotive. OEM’s, importeurs en dealers laten immers enorme zakken geld achter op het Google-platform, maar er breekt een tijd aan, dat de groei stagneert en je dus iets nieuws moet verzinnen.

Het was de laatste jaren al wel duidelijk dat Google, en dan met name Google Mybusiness (GMB), aan de weg aan het timmeren was door de pagina steeds verder uit te breiden. Zelfs zo ver dat de klik naar de website niet meer relevant was. Dat zag je al als je een Call Track-nummer op GMB zette. De meeste calls voor de werkplaats komen direct van GMB en niet van de dealerwebsite. Wat GMB al die tijd niet had, behoudens wat tests in de Bay-area(US) was een geautomatiseerde feed van voorraadauto’s. Je kon in GMB met producten werken, maar het was omslachtig en niet te automatiseren. Het was dus wachten op iets anders en dat is er nu!

Google Cars Local: Lokale zoekresultaten

We hebben het over Google Local Cars. Zie hier de link. Lokaal en uiteraard in combinatie met GMB, dat ook duidelijk een lokaal karakter heeft. En nu is er dus ook aandacht voor de voorraad. In de printscreens die we hebben kunnen fabriceren, zie je dat de SRP-pagina’s, de Resultaat Pagina’s, niet uitblinken in schoonheid, maar het meest essentiële staat er. Klik je op de foto, dan ga je direct naar de VDP-pagina, die meer informatie geeft. Dit speelt zich allemaal af op het platform van Google zelf. Wil je van het platform naar de website van de dealer, de uiteindelijke eindbestemming? Dan klik je op ‘vermelding van dealer’. Je zult uiteindelijk Google betalen op basis van een CPC-systeem dat zich het beste laat vergelijken met de betaalmethode bij Gaspedaal.

Bètaversie

Wij hebben de bètaversie bekeken en wij schatten in dat de meeste autoportalen niet echt onder de indruk zullen raken van wat wij hebben gezien. Maar, het product zal zich ongetwijfeld verder ontwikkelen en is makkelijk aan te passen aan de wensen van nu. Bovendien heeft Google ten opzichte van elk ander portaal als voordeel dat ze meer bezoekers hebben dan wie ook. En juist het krijgen van bezoekers is het moeilijkste dat er is.

Betaversie Jeep

Nu de zoekmachine de stap naar Vertical heeft gezet, zie je ook dat Facebook al een vergelijkbare stap heeft gemaakt. Ook zij zoeken de Vertical ‘cars’ op en zijn al in een aantal landen succesvol, maar zeker niet overal. Daarvoor is de Customer Experience op de succesvolle autoportals te goed en door de jaren heen goed meegegroeid met de consument.

Google Cars gaat weer een paar stappen terug. Zolang het model in combinatie met Google Mybusiness gratis is, ligt het succes voor het oprapen en zullen de gebruikers komen. Waarom? Een bedrijf dat de melk kan weggeven om later de koe met winst te verkopen, moet je altijd serieus nemen.

Lees ook

22 augustus 2024

Waarom zijn grotere dealerholdings altijd onderbemand?

15 augustus 2024

De eerste orders via onze virtuele assistent Alice

8 augustus 2024

Holiday vibes

25 juli 2024

Help, ik heb geen nieuwe leads meer…