Zo haal je meer leads uit Google Mybusiness
9 augustus 2019, PaulVoor retailers die klanten goed willen bedienen is Google een belangrijke partner.
Consumenten vertrouwen immers op het oordeel en de kwaliteit van de zoekresultaten. Met Google Mybusiness kan je voordelig en meer mensen naar jouw eigen website en bedrijf leiden. Hier lees je in vijf stappen hoe je dat aanpakt.
Tegenwoordig loopt meer dan de helft van alle zoekopdrachten via een mobiel apparaat. Op een klein scherm is er voor autobedrijven minder ruimte om ‘boven de vouw’ zichtbaar te zijn. Veel bedrijven maken gebruik van Google Ads en zoekmachine-optimalisatie (SEO) om hoog in de zoekresultaten terecht te komen. Op een mobiel apparaat is dat niet altijd de beste of voordeligste manier om veel mensen te bereiken. Daarom is het een goed idee om energie te steken in Google Mybusiness. Deze dienst is (nog) gratis en heeft een groot bereik met grote impact voor lokale bezoekers.
Vijf tips
De meeste consumenten die een autobedrijf zoeken, of hun eigen autobedrijf zoeken, slaan het telefoonnummer niet op in hun telefoon. Ze zoeken via Google op bijvoorbeeld: ‘Subaru Arnhem’. Vervolgens komen ze terecht op de Google Mybusiness-pagina van het autobedrijf. Hier staat alle belangrijke informatie over een bedrijf, bovenaan de andere zoekresultaten op de eerste pagina van Google. Met de volgende vijf tips maak je jouw Google Mybusiness-pagina relevanter, zodat jouw gratis websitebezoek stijgt en of je directe conversies krijgt zonder dat mensen naar je website hoeven.
Tip 1: claim jouw bedrijf
Het klinkt logisch en toch gebeurt het te weinig: je eigen bedrijf en eventuele schaduwbedrijven claimen op Google Mybusiness. Claimen is heel eenvoudig. Als je via Google Maps jouw eigen bedrijfsnaam intikt, dan krijg je in bijna alle gevallen jouw bedrijfsvermelding te zien. Heb je jouw bedrijf nog niet geclalimd, dan staat hier de melding: ‘Ben je eigenaar van dit bedrijf? Claim het nu.’ Klik op de knop en volg alle stappen. Daarna krijg je van dit digitale bedrijf per post een kaart met een code opgestuurd. Met deze code kan je bevestigen dat de bedrijfsvermelding daadwerkelijk aan jou toebehoort.
Tip 2: actualiseer de informatie
Nu je toch op Google Maps bent, zoom dan in totdat je niet meer verder kunt. Vaak staan andere bedrijven op jouw adres vermeld die enige vorm van relevantie hebben met jouw bedrijf, of van oude bedrijven die niet langer op jouw adres aanwezig zijn. Dit kan je gemakkelijk aanpassen. Begin met de primaire categorie. Ben je een universeel autobedrijf dan is de primaire categorie ‘autodealer’ en de secundaire categorie ‘autobedrijf/garage’. Goed om te weten: in de Engelse vertaling is een ‘cardealer’ een universeel autobedrijf. Merkdealers heten Toyota-dealer, Kia-dealer, enzovoorts.
Vervolgens kan je jouw openingstijden invullen. Werk je met verschillende afdelingen met verschillende openingstijden? Maak dan twee Google Mybusiness pagina’s aan (zie ook tip 5). Voeg een duidelijk bedrijfsprofiel toe. Schrijf waarvoor jouw bedrijf staat en waarom klanten voor jou moeten kiezen. Let goed op dat je het website-adres en de url voor afspraken via de correcte UTM-tagging plaatst (zie tip 4). Heb je een telefoonnummer met calltracking? Je kan specifiek voor Google Mybusiness een calltracking nummer gebruiken. Zo weet je exact hoeveel directe telefoontjes je via deze pagina krijgt. Activeer ook direct de berichtenmodule. Daamee kan je direct vanaf pagina 1 van Google communiceren met klanten. Dit kan op dit moment het beste via je smartphone en met de ‘Google Mybusiness’-app. Betekent ook direct dat het aantal “leads” vanaf je eigen website terug kan lopen, omdat dit vervangen is door de “lead” hier.
Tip 3: plaats foto’s
Mensen kijken graag naar foto’s. Denk goed na hoe je jouw bedrijf online presenteert op pagina 1 van Google. Geld uitgeven aan een fotograaf die een serie rechtenvrije foto’s maakt, is altijd een goed idee. In de onderstaande voorbeelden zie je wat er gebeurt als je het verkeerd aanpakt. Maak zelf duidelijke en opgeruimde foto’s van de buitenkant en de binnenkant van jouw bedrijf, of laat foto’s maken. Breng jouw team in beeld onder de tab ‘team’. Een leuke korte bedrijfsvideo kan je hier ook kwijt. Klanten kunnen ook foto’s plaatsen van jouw bedrijf. Zorg er dus voor dat je de mooiste en aantrekkelijkste foto’s zelf maakt!
Goed voorbeeld van Team Mazda Jansen Arnhem!
Tip 4: Google Analytics goed inregelen
Wat is de toegevoegde waarde van Google Mybusiness voor jouw bedrijf? Als je dat wilt weten, moet je het op de goede manier meten. Verkeerd meten levert een vertekend beeld op. Goed meten doe je als volgt. Eerst moet je de urls van jouw website – en van bijvoorbeeld de werkplaatsplanner en jouw posts – voorzien van een correcte UTM-tag. Dit klinkt heel technisch, en dat is het ook, maar het is niet ingewikkeld. Bij een aantal dealers zag ik de verkeerde UTM-tag staan waardoor bezoekers niet in het juiste ‘bakje’ van Google Analytics terechtkomen. Met de verkeerde UTM-tag komen Mybusiness-resultaten terecht in de verzamelbak ‘overig’.
Dit verander je als volgt. Ga naar Google en zoek op ‘Google UTM builder’. Dan kom je op deze pagina: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/
Mybusiness in Analytics in Overig
Bovenin zet je de url die je wilt plaatsen. Daarna vul je in als Campaign Source: google [KLEINE LETTERS], als Campaign medium: organic (KLEINE LETTERS) en als Campaign name: google_my_business (KLEINE LETTERS). Bij Campaign contact vul je in welke knop het was, dus ‘afspraak’ of bijvoorbeeld ‘homepage’. In het laatste geval vul je in: website_button (KLEINE LETTERS).
Het is belangrijk om overal kleine letters en underscores te gebruiken. Een underscore is een laag liggend streepje, zoals in ‘google_my_business’. Afkortingen in hoofdletters, zoals ‘GMB’, werken niet en zorgen ervoor dat de bezoekers in het postvak ‘overig’ komen.
Tip 5: maak twee bedrijfsvermeldingen
Met twee bedrijfsvermeldingen op Google Mybusiness op hetzelfde adres vergroot je de kansen op meer business via de zoekopdracht ‘autobedrijven’. Autobedrijven hebben immers vaak sales- en aftersalesafdelingen die met verschillende openingstijden werken. Als je de eerste vermelding op Google Mybusiness hebt afgerond, kan je met de knop: ‘Nieuwe locatie toevoegen’ een tweede vermelding maken. Deze kan je primair maken vanuit aftersales. De primaire categorie is dan autobedrijf/garage. Zo vergroot je de kans dat je klanten bereikt die apart op ‘verkoop’ en op ‘onderhoud’ zoeken.
Gewoon proberen
Tot zo ver de vijf tips. Google Mybusiness is eigenlijk een soort miniwebsite op pagina 1 van Google. Een goede en complete Mybusiness-pagina kan je veel extra bezoekers opleveren tegen lage (of geen) kosten. Een goede vermelding op Google Mybusiness heeft ook een potentieel nadeel. Het kan indirect leiden tot minder bezoekers en minder conversie op jouw eigen website omdat klanten de gezochte informatie al via Google hebben gevonden. Nog een kanttekening: op dit moment is Mybusiness gratis. Met Google weet je zeker dat er een tijd komt waarop deze rijke vermelding geld gaat kosten. Deze tips gelden dan ook voor dit moment. Internet verandert en de tips van nu zijn over twee maanden wellicht niet meer relevant of ingehaald door nieuwe ontwikkelingen. Toch adviseer ik iedereen om het gewoon eens te proberen. Gebruik de kansen die Google Mybusiness biedt, en zorg dat lokale klanten niet meer om je heen kunnen!
Over Paul
Paul de Vries heeft een enorme staat van dienst in de automotive. Hij ging van eigenaar van een dealerbedrijf via het online verkoopplatform Nieuweautokopen.nl naar Marktplaats (eBay) waar Paul inmiddels Key Automotive Spokesperson is. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van #DCDW, een platform voor dealers en autobedrijven die meer auto’s online willen verkopen. Paul presenteert wekelijks de #DCDW Podcast en onder de noemer #DCDW Academy verzorgt hij trainingen en cursussen op het gebied van sales en online automotive voor verkopers, verkoopleiders en directie. Paul is een veelgevraagd spreker op seminars en congressen, hij blogt veel en zijn populairste blogs zijn samengebracht in twee boeken: Lead the Way op de digitale snelweg en Follow up: meer succes als digitaal autobedrijf. Meer informatie over Paul, zijn boeken en zijn services vindt u op: DCDW.nl