Pauls blog
Mis niks van de online automotive!
Mis niks van de online automotive!
December is de maand van herberekening en bezinning: wat ging goed, en wat kon beter? Bij de Ligier Store Doesburg – Experience Center is het niet anders. Nu wij de beschikking hebben over de bètaversie van Google Vehicle Listing Ads (VLA) moeten we anders kijken naar marketing. Hoewel de bètaversie nog niet optimaal werkt en […]
Nu 2025 voor de deur staat, kan ik niet ontkennen dat ik met weemoed terugdenk aan 2018! Dat is het jaar waarin ik Forest Ward en Koby Jackson van Calldrip voor het eerst ontmoette. Het was in Amsterdam, bij Marktplaats . Als o.a. automotive woordvoerder van Marktplaats destijds plande ik in die tijd al mijn […]
Bij de Ligier Store Doesburg staan we niet stil. Vanaf 1 januari stappen wij over op een compleet nieuwe aanpak voor het opvolgen van online leads. Wat maakt deze verandering zo bijzonder? Met één verkoper minder (50% minder capaciteit) gaan wij meer leads opvolgen en meer verkopen. Dit klinkt als een uitdaging, wij zien het als een kans.
Hoe gaan we dit bereiken bij de Ligier Store Doesburg – Experience Center ? In een reeks artikelen zal ik onze aanpak en strategie stap voor stap toelichten. Denk aan stukken over slimme automatisering, het inzetten van de juiste tools en het optimaliseren van de klantreis. Vandaag geef ik alvast een overzicht van de hoofdlijnen; in de volgende artikelen duik ik in de details.
Tijdens ons #DCDW-event van afgelopen week ben ik in mijn presentatie dieper ingegaan op hoe wij bij de Ligier Store Doesburg – Experience Center de ROI berekenen van autoportalen. Hierbij heb ik als voorbeeld Marktplaats gebruikt, maar je kunt het ook op de andere drie portalen toepassen.
De achterliggende gedachte bij het beoordelen van de ROI is dat ik, met mijn marketingbril op, moet bepalen of mijn investeringen het verwachte rendement opleveren. Stel dat ik 50 leads ontvang van platform Y, maar mijn verkopers deze leads niet opvolgen door te bellen, mailen of appen. Daardoor verkopen zij weinig. Is dat dan een verkeerde marketinginvestering? Of is het verkoopproces het probleem?
Ik ben geen fan van de kilometerheffing en begrijp niet dat wij als automotive sector er blijkbaar actief om vragen bij de overheid.
De kilometerheffing stond op de radar tijdens het laatste kabinet-Rutte. Het plan was om deze in 2030 in te voeren als vervanging van de houderschapsbelasting. Inmiddels is de heffing controversieel verklaard, en het nieuwe kabinet gaat het gehele autobelastingstelsel hervormen met als doel de inkomsten op peil te houden. Dat betekent ongetwijfeld dat de kosten toch zullen stijgen, al zal men proberen deze kostenstijging te maskeren met redenen als het milieu en de CO2-uitstoot.
Een overweldigende meerderheid van de Amerikaanse kiezers koos deze week voor president Donald Trump. Dat is wellicht voor ons Europeanen een vreemde keus, maar voor heel veel Amerikanen duidelijk niet. Kijk, ik hang in het politieke spectrum duidelijk naar rechts, maar ik zal ook nooit op de persoon Donald Trump kunnen stemmen. Echter, voor de meeste van mijn vrienden en partners in Amerika is dat anders. Zij zien in hem iemand die ‘eettafel-problemen’ van de burger ziet, signaleert en oplossingen aandraagt, of deze nu in de praktijk nu helpen of niet.
Over enkele weken zijn wij opnieuw gastheer van onze #DCDW Events, dit keer in Antwerpen en Almere. Meer dan tien jaar geleden organiseerden wij ons eerste #DCDW-evenement, uiteraard bij Van der Valk in Almere. Onze missie is sindsdien onveranderd gebleven: samen de online automotive beter maken! En die missie ontstond met een duidelijke reden. Bij Nieuweautokopen.nl leverden wij destijds gekwalificeerde leads aan dealers. Pas wanneer een dealer naar aanleiding van onze lead een auto verkocht, werden wij betaald. Er was dus een reden om dealers te helpen in de leadopvolging.
Ik was onlangs op het marketing evenement van Automotive Magazine in Rotterdam. Ik ben wel vaker op evenementen, maar deze bijeenkomst had in het bijzonder mijn interesse. Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig naar de nieuwe marketingontwikkelingen in de automotive. Wellicht door de opmars van AI was ik misschien iets te enthousiast… Tuurlijk, de ontwikkelingen bij […]
Waarom je geen bulk leads moet sturen… Wat voor leads zei je? Bulk leads, oftewel een grote hoeveelheid leads die door de dealer opgevolgd moet worden, maar die allemaal op hetzelfde moment binnenkomen. Dat zijn bulk leads. Wat is er aan de hand? Afgelopen maand bezocht ik een importeur van een Europees merk in België, […]
De komende dagen ben ik aanwezig op de Digital Dealer Conference & Expo in Las Vegas. Ik weet het, het is geen straf om er te zijn, en dit keer ben ik zelfs voor de tweede keer spreker, op het hoofdpodium nog wel! Het is een enorme eer om in het hart van de online automotive te staan en hieraan bij te dragen.
Mijn presentatie gaat over het verkopen van onze brommobielen en citycars via TikTok, en waarom wij hebben gekozen voor een ‘online first, offline second’-ervaring. Deze aanpak is niet uit gemakzucht gekozen, maar omdat het de enige manier is om een nieuw dealerschap zoals Ligier Store Doesburg – Experience Center te starten zonder bestaande klantenbasis, historie of iets dergelijks. Online kun je potentiële klanten immers ‘makkelijker’ vinden en aantrekken.