Pauls blog

Pauls blog

Mis niks van de online automotive!

Alweer Brian Pasch? Jazeker. En dit keer wederom met inzichten die je business écht gaan raken.
17 april 2025

Alweer Brian Pasch? Jazeker. En dit keer wederom met inzichten die je business écht gaan raken.

Soms vragen mensen me: “Paul, waarom nodig je Brian Pasch keer op keer uit voor het #DCDW Event?” Mijn antwoord is simpel: omdat hij iedere keer weer de moeite waard is. En dit jaar misschien wel meer dan ooit.

Brian komt namelijk niet alleen naar Nederland en België voor de gezelligheid – hij brengt de allernieuwste inzichten mee rechtstreeks van zijn eigen Digital Marketing Strategies Conference in de VS. Wat daar besproken wordt, bereikt Europa normaal gesproken pas maanden later. Maar bij #DCDW ben jij als eerste op de hoogte.

Lees verder
Wie van de IVA, Summa, ROC of Fontys durft écht te ondernemen?
10 april 2025

Wie van de IVA, Summa, ROC of Fontys durft écht te ondernemen?

In Doesburg, op een plek waar mobiliteit en ondernemerschap samenkomen, bouwen we aan iets bijzonders: twee unieke winkels aan de voorkant — elk met hun eigen karakter en potentie — en een sterk fundament achter de schermen.

Twee winkels

Aan de ene kant hebben we de Ligier Store Doesburg, hét Experience Center voor Ligier Citycars in de Benelux. Hier draait alles om beleving, om nieuwe mobiliteit, en om de vrijheid die deze voertuigen bieden aan jongeren. Aan de andere kant vind je de Experience Store Doesburg, op dit moment een soort Lynk & Co Outlet Center. Ook hier zijn we voortdurend aan het toetsen wat de volgende stap kan en moet zijn.

Lees verder
Lynk & Co 01: Occasion van het Jaar
3 april 2025

Lynk & Co 01: Occasion van het Jaar

Gisteren was het zover: de aankondiging van de Occasion van het Jaar. De winnaar is de Lynk & Co 01 geworden. Dat wist ik al een tijdje, want ik zit al een paar jaar in de jury en had dus een stem in de verkiezing. Bij het bekendmaken van de winnaar tijdens het Remarketing Eventzat ik in de zaal. Er viel een stilte op het moment dat de naam van de winnaar werd uitgesproken.

Misschien was dat niet zo vreemd. Onder de finalisten bevonden zich ook oud-winnaars zoals de Volvo XC40, de Toyota Yaris en Aygo en de VW Polo. Stuk voor stuk modellen die iedereen als occasion wil verkopen, in plaats van een halve Zweed, tevens Chinese kopie van de Volvo XC40, maar dan met een iets grotere batterij.

Lees verder
Is WhatsApp de beste manier om leads op te volgen?
27 maart 2025

Is WhatsApp de beste manier om leads op te volgen?

Het antwoord is simpel: nee! Er gaat niets boven een fysiek gesprek en, als dat niet mogelijk is, een telefonisch gesprek. Uit alle data van Walcu bij de Ligier Store Doesburg – Experience Center blijkt dat een showroombezoeker, die ‘spontaan’ binnenkomt, de hoogste conversie heeft. Daarna volgt de afspraak die telefonisch is gemaakt, en pas daarna WhatsApp. Vervolgens komt er een hele tijd niets, daarna e-mail en SMS.

In de mix kun je niet zonder WhatsApp-opvolging van online leads en voor de bereikbaarheid van je winkel. Het biedt namelijk een groot aantal opties, zo ontdekte ik onlangs.

Lees verder
Trump, de nieuwe Tesla-verkoper!
20 maart 2025

Trump, de nieuwe Tesla-verkoper!

Ik wist niet wat ik zag deze week… Trump en Musk, gebroederlijk naast elkaar in een Tesla bij het Witte Huis. Trump, een EV-hater eerste klas, die voor de bühne een Tesla koopt van zijn nieuwe beste vriend Musk. En uiteraard kon Trump het niet laten om zijn beklag te doen: de dalende Tesla-verkopen, demonstraties bij de showrooms van het merk en de kelderende beurskoers – het is allemaal ‘oneerlijk’ voor zijn vriend Elon.

Lees verder
Geef je autoverkoper focus!
13 maart 2025

Geef je autoverkoper focus!

Deze week werd het mij weer heel duidelijk: wanneer geef je een verkoper te veel taken die niets met directe verkoop te maken hebben? En waarom kost die aanpak uiteindelijk veel sales?

Bij heel veel autobedrijven waar ik kom, zijn verkopers druk bezig met klanten: leadopvolging, showroombezoek, de opvolging daarvan en de aflevering. Dat is een fulltime job. Eigenlijk zou een verkoper minimaal 25 sales per maand moeten halen om echt te renderen. Maar het marktgemiddelde ligt lager, rond de 12 verkopen per maand. Hoe komt dat?

Lees verder
Klant of verkoper centraal in de leadopvolging?
6 maart 2025

Klant of verkoper centraal in de leadopvolging?

Veel autobedrijven (zowel dealers als universele bedrijven) hebben bij hun online leadopvolging de verkoper centraal staan, zonder dat ze dit zelf doorhebben. Dat is toch raar?

Dat is de stelling die ik graag wil uitlichten. Immers, niet iedere eigenaar of directeur zal zich in deze stelling kunnen vinden! Zij zullen benadrukken dat uiteraard de klant centraal staat en niet de verkoper.Helaas vertellen de feiten vaak een ander verhaal.

Lees verder
Coaching Tips op de verkoopvloer
27 februari 2025

Coaching Tips op de verkoopvloer

Zelfs als je de theorie én praktijk van leadopvolging goed beheerst, kan de drukte van de dag ervoor zorgen dat je kansen mist. Maar met de nieuwste features van Calldrip – de samenvatting en de coaching notes – wordt het makkelijker dan ooit om elke lead optimaal op te volgen. Deze tools helpen je niet alleen om fouten te voorkomen, maar ook om continu te verbeteren en het maximale uit je gesprekken te halen. Een echte gamechanger!

Lees verder
Hoe CDK de dealers een miljard kostte…
20 februari 2025

Hoe CDK de dealers een miljard kostte…

19 juni vorig jaar was een zwarte dag voor één van de grootste softwareleveranciers voor de automotive retail in de VS. Op die dag kwam alles bij CDK tot stilstand. Criminelen wisten de systemen binnen te dringen, zetten alles op slot en gijzelden zo het bedrijf. Door de blokkade van de systemen hadden meer dan […]

Lees verder
Amazon Autos komt eraan!
13 februari 2025

Amazon Autos komt eraan!

Vandaag geeft David Kain een presentatie op het Automotive Dealerseminar over de plannen van Amazon Auto. De e-commercegigant, een van de grootste bedrijven ter wereld, maakt inmiddels serieus werk van de online automotive retail, na jarenlang kleine pilots te hebben gedraaid. De inspanningen van nu doet Amazon samen met Hyundai. Wat betekent het voor wie? […]

Lees verder
Volgende