Blog: Géén reclame zetten op je (nieuwe) Vehicle Detail Page (VDP) foto’s!

1 november 2013, Paul

VDP is té belangrijk om te vervuilen.

Bij diverse autoportals, websites van dealers is het merendeel van de bezoekers op zoek naar gedetailleerde informatie over een nieuwe of gebruikte auto. Elke auto dient dan ook zijn eigen specifieke pagina te hebben, de zogenaamde VDP-pagina. Op deze Vehicle Detail Page dient alle relevante informatie te staan over het voertuig: Specificaties, goeie foto’s en een unieke omschrijving van de auto. Althans als je ‘m wilt verkopen!

Geen plaatsnaam noemen!
Geen plaatsnaam noemen!

42%
Amerikaans onderzoek wijst uit dat 42% van de mensen die online zoeken naar een nieuwe of gebruikte  auto, zoeken naar voorraadauto’s. 42% van uw websitebezoekers is dus op zoek naar een VDP van een nieuwe of gebruikte auto. Je websitedesign dient zo te zijn dat men vanaf de homepage direct de voorraad nieuw en gebruikt kan zien. Dus zonder zoektocht! Als je een heatmap bekijkt van een website dan zie je ook een “F” ontstaan. Kijk je naar de grote autoportals die veel investeren in Usability, dan vind je vaak linksboven al een snelzoeker staan naar de VDP-pagina’s.

Voor elke (nieuwe) auto foto's maken.
Voor elke (nieuwe) auto foto’s maken.

Je VDP- en je SRP-pagina (Search Result Page) dienen dan ook goed ontworpen te zijn. Ruim 70% van de mensen is visueel ingesteld. Blijkbaar weten dealers dat niet, want de meeste dealerwebsites staan vol met te kleine foto’s op de SRP-pagina’s en iets grotere op de VDP-pagina. Dit kan dus veeeeel beter! Alle conversie gerichte zaken zoals ‘offerte aanvragen’ en ‘contact zoeken’ dienen ook allemaal boven de vouw te staan. De bezoeker hoeft dan niet naar beneden te scrollen om meer info te krijgen.

Foto’s
Over foto’s hebben wij het al vaker gehad, maar wat mij steeds meer opvalt is de bannering en reclame om de foto heen. Waarom? Wat is de USP om de foto, die veelal te klein wordt getoond op je website en door diverse portals nog kleiner wordt gemaakt, te spammen met je dealernaam en plaatsnaam? De auto is nog slechter te zien en ik denk dat veel potentiële klanten, die bijvoorbeeld in Eindhoven wonen, afhaken als ze direct zien dat de auto in Groningen staat. Veelal komen ze niet verder dan de SRP op de portal en ondanks dat de prijs wellicht goed was, zijn de foto en de info in de foto, de redenen dat ze niet klikken.

Vooral bij nieuwe auto’s is het onderscheidende vermogen door prijs minimaal en moet je het dus van andere zaken hebben. Als je het dan presteert om banners om slechte foto’s te plaatsen die vertellen dat je ‘budget occasions’ doet, dan mis je kansen. Wil je de moeite niet nemen om per auto voldoende foto’s te maken, ook dan laat je kansen en dus klanten liggen. En als je dan je handicap van het in een uithoek zitten ook nog eens prominent in de foto plaatst, dan weet je zeker dat de potentiële koper afhaakt… Oh ja, nog een tip: Gebruik nooit, maar dan ook nooit, stockfoto’s.

Creëer waarde voor een nieuwe auto
Creëer waarde voor een nieuwe auto. Outlet is niet waarde verhogend