SEO krijgt te weinig aandacht bij dealers

6 augustus 2015, Paul

SEO is vaak een ongrijpbaar fenomeen

Nieuweautokopen.nl

SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie (Search Engine Optimalisation) is voor de meeste dealers een brug te ver. Niet omdat men er geen energie of geld in durft te investeren, maar omdat het vaak niet wordt begrepen. Immers, SEO is technisch- en contentgedreven en daardoor zijn de investeringen niet in korte tijd terug te verdienen. Leveranciers van dealerwebsites doen er veelal geen ruk aan om dealers wegwijs te maken. Onlangs kwam ik bij een dealer in gesprek met een van de grootste leveranciers van dealerwebsites in Nederland. De dealer had mij gevraagd om bij dit gesprek aanwezig te zijn. En in dit gesprek durfde de leverancier het aan om de meest eenvoudige SEO-regels als ‘onzin’ en ‘niet nodig’ te betitelen. Aangezien ik ook niet de technische kennis of capaciteiten heb van een programmeur, maar wel de ervaring om met diverse websites op de eerste pagina met zoekresultaten van Google te verschijnen, geef ik je drie tips om je dealerwebsite SEO-bestendig en dus goed vindbaar te maken.

Als je weet dat meer dan 90 procent van je klanten op Google niet verder komt dan de eerste pagina, en ruim 90 procent vaker klikt op de organische zoekresultaten dan op de (betaalde ) advertenties, dan mag SEO niet aan je aandacht ontsnappen.

1: Alle pagina’s een eigen URL
Elke pagina zijn eigen url (unieke internetadres). Klinkt simpel, en dat is het ook. De url, een afkorting van Uniform Resource Locator, is een gestructureerde naam die verwijst naar een stuk data. Voorbeelden zijn het unieke adres waarmee de locatie van een webpagina op internet wordt aangegeven, maar ook een e-mailadres is een soort url. In de naam is alle informatie opgenomen over de techniek om de gegevens te bereiken. Elke pagina op je dealerwebsite heeft zijn eigen url. Maar helaas maken veel dealerwebsites gebruik van iframes op de voorraadmodule, waardoor niet elke advertentie van een voorraadauto over een eigen url beschikt. Reden? Vaak is het voorgeschreven door de importeur (oud denken) of gewoon omdat het makkelijk is voor de websitebouwer of -beheerder.
Een pagina die geen aparte url heeft, is simpel gezegd niet zichtbaar voor Google. Dus al je voorraadauto’s zijn voor Google niet relevant en voor de klant niet vindbaar. Ondertussen investeer je teveel geld in andere kanalen zoals de portals en Google Adwords omdat je toch ergens je traffic vandaan moet halen.

2: Alle pagina’s een eigen titel (tag)
Ik heb met Nieuweautokopen.nl de afgelopen jaren veel bezoek te danken aan deze eerste twee tips: elke pagina een eigen url EN een eigen titel. De titel (title) is het stukje tekst boven in de webbrowser dat als eerste getoond wordt in de zoekresultaten van Google. De lengte zal tussen de 50 en 60 karakters moeten liggen, al zijn de experts het over de lengte niet altijd eens. Maar als de titel van een Opel-dealer op zijn homepage uitsluitend ‘home’ is, dan mag je van mij de websiteleverancier direct ontslaan. Beter zou zijn: {NAAM DEALER}, uw Opel dealer voor {STAD/REGIO) voor verkoop, onderhoud en service. En zo kun je nog wel 50 varianten bedenken die beter zijn dan een nietszeggend ’home’.

3: Content is king!
Content, dus de inhoud, is het allerbelangrijkste deel van je website. Maak inhoud die gaat over jou, je bedrijf, je merk, je passie. Content bestaat uit goed geschreven teksten, video’s, foto’s, reviews of wat dan ook. Alles wat content bevat, kan gevonden worden. Heb je dus een dealerholding met meerdere vestigingen, zet dan al die vestigingen niet samen op één pagina, maar op vijf verschillende pagina’s met op die pagina’s content over de plaats waar ze gevestigd zijn. Voeg foto’s en video’s toe waardoor je met aparte urls en titels de kans vergroot om beter gevonden te worden. Zo heb je met een simpele aanpassing vijf keer meer kans in de zoekresultaten te verschijnen.

Conclusie
Neem als dealer SEO serieus en investeer er tijd, energie en geld in, ook al resulteert het misschien niet direct in meer bezoek of meer leads. Huur een goede SEO-specialist in, die helaas niet goedkoop is, maar zichzelf wel terugverdient. SEO bestaat uit meer dan 500 verschillende technieken, technieken die ik zelf ook niet allemaal beheers. Ik heb me door de jaren heen altijd gericht op bovengenoemde punten en niet meer. Vragen? Kijk eens op onze website of bel me!