Blog: Waarom zou je bellen?

13 februari 2015, Paul

Rule nr 1: Eerst bellen, dan mailen!

Ik was als SsangYong dealer ook zo! Als ik het afkon met mailen, dan deed ik het! Echter wat heeft het mij gebracht? Niets spectaculairs! Immers de auto’s die ik verkocht, daar deed de consument er alles aan om in contact te blijven met mij, niet ik. Oke, ik claimde het wel als mijn sale, maar achteraf gezien was het veelal de klant die het initiatief nam en niet ik.

Online Rules Nieuweautokopen.nl

Ik had meer kunnen verkopen?
Nu denk ik wel eens bij mijzelf, hoeveel auto’s meer had ik kunnen verkopen van SsangYong, van de occasions als ik dezelfde discipline, focus, commitment en kennis had gehad als nu? Immers je verkoopt alleen maar het laaghangende fruit als je uitgaat dat de klant wel belt als die ge├»nteresseerd is in jouw voorstel (als je al iedereen een voorstel maakt). Nu weet ik ook, uit eigen ervaring, dat sommige gesprekken met klanten nergens over gaan. Je bied gewoon wat bv de inruilauto waard is, de mensen gaan er een ‘nachtje’ over slapen en daarna bel je ze dan om te horen dat ‘weggeef dealer om de hoek’ een paar duizend meer bied voor dezelfde auto? Iets waarvan jij weet, dat dit niet kan….dus je laat het maar zo, en belt niet, omdat je denkt het antwoord al te weten.

En nu dan?
Destijds dat we Nieuweautokopen.nl starten en wij in 2008 op de zolderkamer verder gingen, kwam de gewenning dat je gewoon iedereen moet blijven bellen, aangezien je elke dag wel 20x NEE hoorde, was je daaraan al wel gewend en was je er immuun voor. Immuun in die zin, als je 500x hoort in een maand, ipv in 3 jaar wen je eraan. Je gaat daarna ook opschrijven wat je op zo’n moment het beste kan zeggen om een kans te maken. Niet dat dit altijd helpt, maar op de 100x, werkt het toch weer een paar keer. Mailen echter, werkten nog steeds niet. Alleen die deals waarin wij ons vergist hadden, qua prijs of korting, die gingen wel per mail, maar de leuke, winstgevende deals, nee daarvoor moesten wij ook hard werken.

Bellen, dan mailen
Ik weet dat veel verkopers een hekel of niet goed zijn in bellen. Maar dat was ik ook niet! Maar je moet jezelf trainen, oefenen en veel doen, om het onder de knie te krijgen. De telefoon is je belangrijkste communicatie middel in de huidige online tijd en het afschuiven dat jij er niet goed in bent, maar wel in showroom verkoop betekent dat je van een uitstervend ras bent, die spoedig vervangen wordt door een verkoper die zich wel beter aanpast aan de huidige tijd. Een verkoper moet kunnen bellen, anders wordt je toegevoegde waarde helaas zeer beperkt. Meer weten? Meld je eens aan voor onze workshop: “Betere conversie in online leads” via http://www.kannietbestaatniet.nl/workshops