Pauls blog
Mis niks van de online automotive!
Mis niks van de online automotive!
Wij waren onlangs op bezoek bij een workshop van Jasen Rice op de NADA in Las Vegas! We bezochten zijn presentatie met een duidelijk reden: Jasen komt op 16 en 17 april naar onze #DCDW Events in Antwerpen en Almere en dan is het goed te weten wat hem bezighoudt.
Vorige week kondigde viaBOVAG.nl aan dat het voertuigaanbod op het occasionplatform is uitgebreid met auto’s zonder BOVAG-garantie. Mijn eerste reactie was: waarom? Waarom zou je je enige USP weggooien voor meer aanbod?
Ik kom soms dealers tegen, vooral partijen met meerdere vestigingen, die ondanks alle data en gezond verstand, een werkwijze hanteren met betrekking tot leads die geen hout snijdt. Ik trek die conclusie niet omdat mijn zienswijze de enige juiste is, dat is ie namelijk niet en er zijn er echt veel meer, maar alles dat tot vertraging leidt, heeft een mindere conversie tot gevolg. Snelheid is in 2024 allesbepalend, ook in leadopvolging.
VDL stopte afgelopen week met de productie van de Mini. Niet alleen de productiestop kreeg aandacht in de pers, ook de vakbonden kregen een opvallend podium. Wat mij betreft geheel onterecht!
Wij zijn alweer twee weken terug van de NADA, en veel mensen vragen mij of het de moeite waard is om zoveel tijd, energie en dus geld te investeren in zo’n evenement. Mijn antwoord is altijd hetzelfde: ja! Wil je als ondernemer, als werknemer en ook als bedrijf groeien, dan moet je soms even afstand nemen. En het is dan waardevol om wat anders te horen dan de verhalen die je al kent. Het kan zomaar gebeuren dat je met een heel ander idee, andere visie of mindset terugkomt, terwijl die nieuwe inzichten niet eens zijn behandeld op de conferentie zelf.
In oktober 2023 was het zover: eindelijk een operationele winst in de Ligier Store Doesburg! In de maanden daarna, dus november en december, werden er ook zwarte cijfers geschreven en voor januari zijn de resultaten eveneens positief. Mijn gedachte is dat als wij één maand winst kan maken, wij ook twee maanden winst kunnen maken. En als ons dat een kwartaal lukt, kunnen wij dat ook twee kwartalen doen, en daarna altijd….
Gerben Beck zei het al, het lijkt minder dan een jaar geleden dat wij de reis maakten naar de NADA in Amerika. En toch zijn we inmiddels een jaar verder. De NADA staat voor de deur en met mijn vrouw Olga, onze collega’s van #DCDW Stefanie van Dijk-Meenink , Gerben Beck, Gerard Franken van de Ligier Store Doesburg – Experience Center en de collega’s van Marktplaats Alexander Prinssen , Melvin Ester en Michiel Aker zijn wij in het vliegtuig gestapt!
Inmiddels ben ik alweer twee jaar aandeelhouder van Carmen Automotive BDC, een callcenter met maar één missie: het online klantcontact in automotive beter maken! Samen met mijn medeaandeelhouders Remco de Vette, Koen van de Laar en Patrick Franke maken wij grote stappen in klantcontact! Dit kan natuurlijk niet zonder onze operationele directeur Jeffrey Silva!
Het verkopen van auto’s bestaat uit twee elementen. Eerst verkoop je de auto met alle opties, de voordelen, en de bijzonderheden. Uiteraard aangepast aan de behoeften van de klant en het ‘probleem’ dat met de aanschaf van die auto wordt opgelost.
Veel auto’s worden al op voorhand ‘verkocht’ of althans de kans om te verkopen wordt gecreëerd door goede marketing.
Dealers en autobedrijven moeten auto’s verkopen. Daar zit hun focus. Logisch, want er zit veel extra business aan vast. Je hebt de inruilers en je kunt onderhoud, reparatie en service aanbieden. Zodra je een auto hebt verkocht, gaat de business lopen.
Als je veel auto’s van een bepaald type verkoopt, dan wil je graag meer van die auto’s, zodat je sneller en meer verkoopt. En voor die hardloper heb je dan altijd extra aandacht.