Pauls blog
Mis niks van de online automotive!
Mis niks van de online automotive!
Gerben Beck zei het al, het lijkt minder dan een jaar geleden dat wij de reis maakten naar de NADA in Amerika. En toch zijn we inmiddels een jaar verder. De NADA staat voor de deur en met mijn vrouw Olga, onze collega’s van #DCDW Stefanie van Dijk-Meenink , Gerben Beck, Gerard Franken van de Ligier Store Doesburg – Experience Center en de collega’s van Marktplaats Alexander Prinssen , Melvin Ester en Michiel Aker zijn wij in het vliegtuig gestapt!
Inmiddels ben ik alweer twee jaar aandeelhouder van Carmen Automotive BDC, een callcenter met maar één missie: het online klantcontact in automotive beter maken! Samen met mijn medeaandeelhouders Remco de Vette, Koen van de Laar en Patrick Franke maken wij grote stappen in klantcontact! Dit kan natuurlijk niet zonder onze operationele directeur Jeffrey Silva!
Het verkopen van auto’s bestaat uit twee elementen. Eerst verkoop je de auto met alle opties, de voordelen, en de bijzonderheden. Uiteraard aangepast aan de behoeften van de klant en het ‘probleem’ dat met de aanschaf van die auto wordt opgelost.
Veel auto’s worden al op voorhand ‘verkocht’ of althans de kans om te verkopen wordt gecreëerd door goede marketing.
Dealers en autobedrijven moeten auto’s verkopen. Daar zit hun focus. Logisch, want er zit veel extra business aan vast. Je hebt de inruilers en je kunt onderhoud, reparatie en service aanbieden. Zodra je een auto hebt verkocht, gaat de business lopen.
Als je veel auto’s van een bepaald type verkoopt, dan wil je graag meer van die auto’s, zodat je sneller en meer verkoopt. En voor die hardloper heb je dan altijd extra aandacht.
Om maar met de deur in huis te vallen, als je als verkoper durft te reageren zoals in de afbeelding hieronder, dan ben je niets waard. Misschien wel als opschrijver, maar niet als verkoper die van elke kans iets probeert te maken….
Consistent zijn vraagt om discipline, dat besef ik me, terwijl ik op een vroege donderdagochtend deze column schrijf. Ook dit jaar heb ik elke week een artikel of een column mogen schrijven over de online automotive, de branche, leads, marketing en meer zaken die me bezighouden.
Ik kan bijna niet wachten tot 2024! Want ook het komende jaar is leadopvolging belangrijk; zullen we het maximale uit de online en telefonische leads moeten zien te halen. Vergeet de afgelopen twee jaar, toen tien kopers in de winkel kwamen voor die ene auto. Veel verkopers die in die periode begonnen, en alleen die jaren hebben meegemaakt, moeten gaan vechten voor een deal, en daar is helemaal niets geks aan!
Het is nooit eerder gebeurd in de afgelopen jaren, maar ook Tesla investeert in automotive portals om zijn voorraad te verkopen. Na jaren van groei en nauwelijks voorraden lopen ook bij Tesla de voorraden op. Zelfs de enorme prijsverlagingen hebben niet kunnen voorkomen dat er te veel auto’s in de boeken staan. Tesla staat […]
Dat was de vraag die ik onlangs kreeg van een dealer-eigenaar. Na twee dikke jaren in de occasionverkoop was dit jaar toch echt wel anders, met een dik verlies op de koop toe. Gelukkig voor deze dealer is de servicekant van de business beter dan ooit, en ook de nieuw-verkoop, mede door de uitlevering van […]
Verminder de stadagen, vermeerder de winst… Eindelijk schenken dealers en autobedrijven meer aandacht aan de doorlooptijd van hun occasions. Door de hoge rente, zeker vergeleken met de ultralage rente van de afgelopen jaren, kosten auto’s weer een hoop geld als ze niet worden verkocht. Statijd is daardoor weer een belangrijke KPI geworden waarop je moet […]