De call lead: de meest mishandelde opportunity in het dealerbedrijf!

9 april 2016, Paul

De Call lead is je grootste kans om het vanaf morgen beter te doen!

Call Leads in het dealerbedrijf

Dealers/autobedrijven adverteren veelal hun nieuwe en gebruikte voorraad op de diverse portals zoals Marktplaats en Autotrack. Daarop komen er veelal drie verschillende soorten leads uit: men komt fysiek de showroon binnen, men stuurt een lead per e-mail of men belt. Nu heeft men in de regel wel in de gaten hoeveel leads er binnen komen middels e-mails en een onderbuik gevoel hoeveel fysieke leads er binnenkomen via welk marketingkanaal. Wat betreft de call leads hebben de meesten geen idee…en dat is jammer en zeker niet nodig!

Call leads

Wij werken vanuit Nieuweautokopen.nl al jaren goed samen met Adcalls die voor ons alle telefonische oplossingen bieden zodat we exact weten wie en er wanneer belt en waarvandaan (website/advertentie). Auto Hoogenboom (Bart Pellis) heeft dit ook nu. Dit betekent dat je per marketingkanaal een ander telefoonnummer kan communiceren. Er zijn uiteraard ‘tegens’ die zeggen, wat dan als iemand het opslaat in zijn telefoon? Tja, wat dan. Ik heb liever inzicht in de ROI op mijn marketinginvesteringen. Heb je dan al die nummers aangepast en op bijvoorbeeld Marktplaats staan, dan zie je daadwerkelijk, naast het aantal e-mail leads ook het aantal call-leads. Dit kun je ook doen, met bijvoorbeeld een mailing die je uitstuurt en dan kun je daadwerkelijk meten of die interessant is.

Statistieken van de call leads

Heb je alles ge├»mplementeerd, dan krijg je de statistieken zoals in het plaatje. In dit echte live geval hebben wij 64.7% van de leads binnen via de e-mail en 35.2% via call leads. Dit is overigens in de VS al andersom, meer bellers dan mailers. Kijk je dan naar de sales statistieken, dan zie je dat van alle sales, 63.4% komt met de bron: “sales call” Betekent dus dat de sales call overmatig converteert in sales. De beller is de koper. Daarvoor is het dus raadzaam, als miljoenenbedrijf, wat een dealer toch is, om inzichtelijk te maken en te hebben waar je beste opportunities vandaan komen.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.