De echte kracht van een horizontal voor het autobedrijf!

10 juli 2016, Paul

De App Store laat de trends in de markt zien.

de kracht van Marktplaats

Onlangs heb ik in een aantal presentaties laten zien, wat in mijn ogen het potentieel is van veel autobedrijven. Ik denk dat we vaak zaken, gedachtes en technieken toepassen die wellicht werkten in 2008, maar niet meer in 2016! De vooruitgang in  techniek als in smartphones en het internet zorgt ervoor dat onze klanten zicht sneller dan ooit en anders orienteren op de aanschaf van  kapitaalgoederen en dus ook auto’s.

Het internet heeft zich namelijk in de 20 jaar dat het nu echt bestaat voor de massa ontwikkeld in de vorm van verschillende platformen, er bestaat immers het ‘gewone’ internet, maar ook allemaal platformen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat en videoplatformen zoals Youtube en Vimeo, waar onze klanten veel tijd op besteden. De smartphone, en snelle, goedkope data heeft daarnaast ervoor gezorgd dat mobiel de grootste distributeur is van deze verschillende platformen.

Top 20

Wat ik bijvoorbeeld elke week doe, is kijken op mijn iPhone in de app store naar de ranglijsten van de meest gedownloade apps. Dit is namelijk echte data die een tendens aangeven! Vaak spelletjes die een week of wat hoog staan, of specifieke event apps zoals nu met het EK, en straks met de Olympische Spelen zijn tijdelijke trends. Kijk ik echter jaar over jaar, week over week, dan zie ik twee zaken. De dominantie van diverse social media kanalen, die onze klanten dus dagelijks gebruiken en die vrijwel iedere Nederlander dus op zijn scherm heeft staan! Het niet aanwezig zijn of adverteren op dit soort platformen hoe moeilijk je het ook vindt, ontslaat u nog steeds niet van het feit dat daar uw potentiele klanten zijn! Niet in een popup store in een verlaten winkelcentrum, maar op platformen die dus wekelijks meer en meer actieve downloads krijgen!

Marktplaats meer dan 6.4 miljoen app downloads!

Het tweede wat opvalt is dat er maar 1 winkel is, die jaar over jaar zeer goed scoort op actieve installs van apps en dat is Marktplaats. Niet de Wehkamps, Bol.com’s of welke andere automotive website dan ook zijn zo aanwezig op de smartphone. Marktplaats wel! Stel u toch voor als autobedrijf dat nog niet adverteert op Marktplaats, dat u de kant misloopt wanneer uw nieuwe klant shopt voor nieuwe en gebruikte spullen voor zijn nieuwe huis, en dit volledig zoekt op Marktplaats en dan tot de conclusie komt dat er ook een nieuwe auto moet komen? Waar zal die heen gaan om te zoeken? Juist, de parameters verschuiven en de appstore vertelt mij dat een horizontal, zoals Marktplaats, van ons allemaal de meeste kans voor u biedt om meer en sneller uw auto’s te verkopen!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.

Paul de Vries