Het nieuwe ‘retailen’ in de automotive bij Fiat is al begonnen

26 april 2016, Paul

Back to the Future is al begonnen!

B2F Paul de Vries

Weet u het nog? De film “Back to the Future” waarin de Delorean de hoofdrol speelde en de tijdmachine werd gericht op het jaar 2015….destijds een heel eind weg en nu helaas al verleden tijd! Echter in 2015 is het nieuwe retailen in de automotive echt van start gegaan met sommige concepten die zijn begonnen, of echt zijn aangeslagen! Carvana.com wat meer dan 300 miljoen euro ophaalt om hun concept Amerika breed uit te dragen. Daarnaast Tesla met het Apple model versie 2.0 waarin de hele keten door de fabrikant beheerst wordt en er geen enkele retailer/dealer meer aan te pas hoeft te komen! En nu Fiat, welke begonnen is in Brazilië met een revolutionair concept; “livestore“.

Fiat in de innovatie

Fiat laat met deze nieuwe store zien hoe de combinatie met clicks en bricks de komende jaren zich gaat ontwikkelen. Een combinatie van hightech car configurators en menselijke interactie met 1 doel: De klant van zoveel relevante informatie voorzien op de wijze waarin hij dit anno 2016 gewend is (kijk maar naar Facetime) zodat die klant een weloverwogen beslissing kan nemen!

De video spreekt voor zich

Ervaringen Fiat dealers?

Deze zijn niet in die mate enthousiast! Ik sprak er een aantal op de NADA en ze waren niet onverdeeld in hun visie hierop. Dit komt omdat men zich bedreigd voelt, omdat de dealer zich prettig voelt als zijn wereld in rap tempo veranderd. De Fiat dealer heeft met deze ontwikkeling een immens voordeel ten opzichte van de concurrentie en zou juist blij moeten zijn hiermee! Voor de dealers en verkopers zit er maar 1 ding op: Aanpassen of stoppen! We kennen de voorbeelden van Kodak, wat er niet meer is, omdat men niet geloofde in de digitale camera, of Blockbusters, die de kans om Netflix te kopen voor een paar miljoen aan zich voorbij liet gaan, omdat men in het romantische idee geloofde dat mensen echt liever naar de winkel gingen…. En dat klopt wellicht wel, alleen dienen wij die ervaring in de winkel aan te passen i.c.m. de online winkel zodat de dealer zijn positie behoud of anders zal eindigen als een Blockbuster.

blockbuster-closing-041210-webjpg-7775ba2fdd8fda15
Blockbuster werd vervangen door Netflix

 

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.