Inzicht in wat statistieken uit Marktplaats Call Tracking

14 november 2016, Paul

Cijfers zeggen veel over het proces bij een autobedrijf.

blogpost_header_call_tracking.jpg

Een aantal weken geleden introduceerde Marktplaats Call Tracking voor alle professionele autoverkopers die adverteren op Marktplaats. Wat inhoudt, dat wij dus niet een e-mail sturen als iemand op een link klikt, maar daadwerkelijk de echte calls op de advertenties meten en deze beschikbaar maken voor het autobedrijf. De gemiste calls, maar ook op termijn op welke adverties, en ook de lengte van de gesprekken. Hier komen een aantal leuke feitjes uit. Dit zijn de resultaten van de eerste week:

  • 20% van de calls worden gemist
  • 22% van de calls korter dan 30 seconden
  • Gespreksduur 16.700uur = 12 dagen
  • Langste gesprek = 28 minuten
  • 75% van de gesprekken via de mobiele telefoon

De meeste calls worden gedaan tussen 09:00 – 18:00uur en dat is fijn zal je zeggen, immers klanten respecteren ergens de openingstijden. Echter dit is ook een kans, immers als jij nu net dat autobedrijf bent die wel open is, die wel 24/7 de telefoon opneemt, ook al is het via een extern call center dan krijg je dus een voorsprong. Immers als het merendeel belt binnen openingstijden, maar dus ook een gedeelte niet, dan is dat een kans, waar ik veel minder te maken heb met concurrentie en kan ik laten zien, waarom mijn autobedrijf het beste in staat is, om de klant die informatie te verschaffen zodat men alle informatie heeft om een beslissing te maken…

Zondag is daarop de uitzondering, daar valt het volume weg tot 20% van het normale volume in calls. Laatste punt wat ik graag wil maken, 50% van de gemiste calls, die 2350 dus, worden gemist binnen openingstijden. Dat zijn 100% gemiste kansen die je wel had kunnen pakken en waarop je investering in marketing veel beter tot zijn recht komen. Immers marketing doe je om zoveel mogelijk kansen te creëren in fysieke klanten, calls en leads.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats), nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens Founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is Paul een veel gevraagd spreker bij dealers en importeurs op het gebied van de online automotive. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl

Podcast Paul