Wat is jouw “Why buy from me” boodschap?

19 juni 2016, Paul

Een e-mail sturen met in de bijlage een offerte is kansloos als je niet de goedkoopste bent!

why_buy_from_us

Bij veel dealerbedrijven worden er veel e-mails verstuurd met daarin een voorstel. Veel vaan hen ondervinden dat dit soort voorstellen niet converteren in een order, aangezien de klant voor een andere optie of dealer kiest. Een veel gehoorde reactie daarop is dat internetkopers geen echte kopers zijn. Echter is dit wel zo? Als bijvoorbeeld een klant een nieuwe Nissan wil kopen en hij vraagt bij drie Nissan dealers een prijsopgave (dat mag toch?) dan krijgt hij als iedereen überhaupt een voorstel maakt, drie identieke voorstellen qua lay-out(SAM/LEF), waarop je alleen prijzen kan vergelijken of wellicht leverbaarheid. 90% van de dealers maakt geen voorstel voor een Nissan die qua uitvoering hoger of lager ligt en of legt een optie neer voor een gebruikte variant. Daarnaast vergeet 90%  de reden te vertellen waarom die klant voor die dealer zou moeten kiezen: de “Why Buy from me” boodschap!

Er zijn prima voorbeelden te vinden

In Nederland zijn er genoeg voorbeelden te vinden van bedrijven die dit consequent doen. Denk maar aan Coolblue (alles voor een glimlach) of aan de 7 zekerheden van Jumbo, of de 7 zekerheden van Leaseplan occasions in combinatie met de 3 redenen om langs te komen! Bij Nieuweautokopen.nl is dit nog steeds onze manier van communiceren en ons DNA: Merkonafhankelijk, transparant in kortingen en online, maar toch persoonlijk! Het geeft ons altijd een basis om mee te werken als iemand vraagt “waarom zou ik met jullie moeten gaan samenwerken”? Maar wat geven wij onze verkopers daarin mee?

Is onze USP: een familiebedrijf, of de beste service? Iets wat iedereen kan zeggen? Of kun en wil je nadenken over iets specifieks wat jouw bedrijf onderscheidt van ieder ander en een reden is om bij jou te kopen?

Voorstel maken!

Wanneer je de klant een voorstel e-mail en niet verder komt dan: Geachte heer, bedankt voor uw aanvraag op onze website! In de bijlage ons voorstel. Bij vragen of opmerkingen verneem ik graag van u!

Kijk dan eens hoe het ook kan:

Geachte heer, bedankt voor uw aanvraag op onze website! Wij zijn zeer vereerd om u een voorstel te maken en u van alle informatie te voorzien van ons merk, ons bedrijf en onze producten! Mijn naam is Paul de Vries en het is mijn taak om u van deze informatie te voorzien. Heeft u vragen en of opmerkingen, dan kunt u mij te allen tijde bereiken, zodat ik u kan helpen in uw aankoopproces. In de bijlage vindt u ons voorstel inzake uw verzoek met daarin nog twee alternatieven waarvan ik denk, dat deze wellicht ook interessant voor u kunnen zijn! Tenslotte wil ik graag benadrukken waar wij als Nissan dealer ABC voor staan: USP1 en USP2
De komende week zal ik u telefonisch benaderen om ons bedrijf, mijzelf en onze voorstellen nader te bespreken!

Ik zie in talloze voorstellen die wij onder de ogen krijgen, dat ruim 90% een equivalent is van het bovenste voorbeeld. Prima, je geeft antwoord, maar niet op die wijze waarop je daadwerkelijk een kans maakt als je NIET de goedkoopste bent! Dus laten we nu het verkoopvak, ook online als een vak zien, in plaats van een invuloefening!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.

Paul de Vries

Een e-mail sturen met in de bijlage een offerte is kansloos als je niet de goedkoopste bent!

why_buy_from_us

Bij veel dealerbedrijven worden er veel e-mails verstuurd met daarin een voorstel. Veel vaan hen ondervinden dat dit soort voorstellen niet converteren in een order, aangezien de klant voor een andere optie of dealer kiest. Een veel gehoorde reactie daarop is dat internetkopers geen echte kopers zijn. Echter is dit wel zo? Als bijvoorbeeld een klant een nieuwe Nissan wil kopen en hij vraagt bij drie Nissan dealers een prijsopgave (dat mag toch?) dan krijgt hij als iedereen überhaupt een voorstel maakt, drie identieke voorstellen qua lay-out(SAM/LEF), waarop je alleen prijzen kan vergelijken of wellicht leverbaarheid. 90% van de dealers maakt geen voorstel voor een Nissan die qua uitvoering hoger of lager ligt en of legt een optie neer voor een gebruikte variant. Daarnaast vergeet 90%  de reden te vertellen waarom die klant voor die dealer zou moeten kiezen: de “Why Buy from me” boodschap!

Er zijn prima voorbeelden te vinden

In Nederland zijn er genoeg voorbeelden te vinden van bedrijven die dit consequent doen. Denk maar aan Coolblue (alles voor een glimlach) of aan de 7 zekerheden van Jumbo, of de 7 zekerheden van Leaseplan occasions in combinatie met de 3 redenen om langs te komen! Bij Nieuweautokopen.nl is dit nog steeds onze manier van communiceren en ons DNA: Merkonafhankelijk, transparant in kortingen en online, maar toch persoonlijk! Het geeft ons altijd een basis om mee te werken als iemand vraagt “waarom zou ik met jullie moeten gaan samenwerken”? Maar wat geven wij onze verkopers daarin mee?

Is onze USP: een familiebedrijf, of de beste service? Iets wat iedereen kan zeggen? Of kun en wil je nadenken over iets specifieks wat jouw bedrijf onderscheidt van ieder ander en een reden is om bij jou te kopen?

Voorstel maken!

Wanneer je de klant een voorstel e-mail en niet verder komt dan: Geachte heer, bedankt voor uw aanvraag op onze website! In de bijlage ons voorstel. Bij vragen of opmerkingen verneem ik graag van u!

Kijk dan eens hoe het ook kan:

Geachte heer, bedankt voor uw aanvraag op onze website! Wij zijn zeer vereerd om u een voorstel te maken en u van alle informatie te voorzien van ons merk, ons bedrijf en onze producten! Mijn naam is Paul de Vries en het is mijn taak om u van deze informatie te voorzien. Heeft u vragen en of opmerkingen, dan kunt u mij te allen tijde bereiken, zodat ik u kan helpen in uw aankoopproces. In de bijlage vindt u ons voorstel inzake uw verzoek met daarin nog twee alternatieven waarvan ik denk, dat deze wellicht ook interessant voor u kunnen zijn! Tenslotte wil ik graag benadrukken waar wij als Nissan dealer ABC voor staan: USP1 en USP2
De komende week zal ik u telefonisch benaderen om ons bedrijf, mijzelf en onze voorstellen nader te bespreken!

Ik zie in talloze voorstellen die wij onder de ogen krijgen, dat ruim 90% een equivalent is van het bovenste voorbeeld. Prima, je geeft antwoord, maar niet op die wijze waarop je daadwerkelijk een kans maakt als je NIET de goedkoopste bent! Dus laten we nu het verkoopvak, ook online als een vak zien, in plaats van een invuloefening!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.

Paul de Vries