Nieuwe features maken de review van de verkoper belangrijker in de US

7 december 2017, Paul

Cars.com biedt meer zekerheid aan autokopers

download

In Amerika hebben we net als hier een aantal grote autoportals. Autotrader.com en Cars.com zijn belangrijke spelers die de markt zeer nauwkeurig volgen. Cars.com heeft onlangs een nieuwe feature aangekondigd om kopers meer zekerheid te bieden. Zekerheid of het ontbreken daarvan, is een topic gebleken waar veel kopers mee te maken hebben. Voor ons is die discussie over zekerheden niet nieuw, denk maar aan de commotie rond de BOVAG-garantie. Wat hier in Nederland geldt, gaat ook op in de VS: de autokoper is op zoek naar zekerheid.

Uit elk onderzoek komt naar boven dat de verkoper zo’n zekerheidsfactor zou moeten zijn. De klant heeft een goede verkoper hoog op zijn lijst van zekerheden staan. Een verkoper die praatjes verkoopt, is niet aantrekkelijk en komt zelfs als onbetrouwbaar over. Daarom is het eigenlijk vreemd dat de meeste reviews, ook in Nederland, voornamelijk gaan over het bedrijf en niet over de verkoper. Het is juist die verkoper die in veel gevallen meer invloed kan hebben op het slagen van de deal dan de reputatie van het autobedrijf.

Reviews voor de autoverkoper

Cars.com heeft ook een reviewwebsite, DealerRater genaamd. Op die website is het mogelijk om een review te schrijven specifiek over de verkoper. Daarmee creëert de verkoper zijn eigen reputatie en naam! Dat is belangrijk en handig, want die naar zekerheid zoekende koper kan vaak maar moeilijk informatie vinden over die verkoper die op het punt staat hem een auto te verkopen. Om via Facebook vriendjes te worden is in die aankoopfase teveel privé en Linkedin is net weer te zakelijk. Dus hoe kom je er als klant achter of je met een goede verkoper te maken hebt? Cars.com lost dat dus op met DealerRater.

Ik ben van mening dat verkopers hun eigen website moeten hebben waarop ze zich presenteren, inclusief objectieve reviews. En waarom niet, je wilt toch oom in alle openheid zaken doen? In Nederland zijn er al dealers die zich net even beter presenteren dan de rest. Zie de voorbeelden van onder andere Hendrik Liewes en Edwin Ietswaard.

DR_logo

De product pagina(VDP

Op de product pagina van Cars.com, de zogenaamde Vehicle Detail Page (VDP), kun je dus de reviews van het bedrijf EN de reviews van de verschillende verkopers van dat bedrijf zien. Da’s mooi, zo kan de koper kiezen met welke verkoper of verkoopster hij het liefst zaken doet. Inderdaad ja, verkoper of verkoopster. Er zijn klanten die liever met de andere sekse aan de onderhandelingstafel plaatsnemen.
De aanpak om reviews van verkopers toe te voegen is een waardevolle. Het past in de trend dat BDC’s en KCC’s er alleen maar zijn als pleister omdat de leadopvolging belabberd is. Een echte oplossing voor het probleem is zo’n BDC of KCC niet, lead opvolging zou primair bij de verkoper moeten liggen. Eigenlijk bij de beste verkoper. En laat de klant maar bepalen wie de beste is.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul