Een succesvolle wijze van marketing bedrijven voor een autobedrijf

23 augustus 2016, Paul

De combinatie van Marktplaats en Google is perfect!

Marktplaats en Google voor autodealers

Veel dealers en autobedrijven investeren zeer veel geld in marketing, zowel traditionele marketing als digitale marketing! Google is hierin een grote speler, maar ook portals zoals Marktplaats zijn hierin zeer relevant.  Vaak zijn ze ook dominant in de zoektocht van de klant naar informatie over zijn aankoop van een nieuwe of gebruikte auto! Waar Marktplaats voor iedere Nederlander bekend is, en daarmee miljoenen bezoekers per maand trekt voor alles en nog wat, is Google de speler voor elke vraag die je jezelf stelt.

Bezoekers die op Marktplaats naar auto’s zoeken, zoeken dus daadwerkelijk naar auto’s en zijn daarmee zeer relevant voor elke automotive marketeer. Je wilt gericht targeten i.p.v. schieten met hagel.

Een voorbeeld  voor een geïntegreerde marketinginspanning:

Wanneer je een voorraad nieuwe en gebruikte auto’s op Marktplaats hebt staan en je hebt daarbij een url staan naar dezelfde auto op je website kan het volgende gebeuren:

De bezoeker ziet de auto op Marktplaats, klikt erop, en bekijkt de auto uitvoerig op Marktplaats besluit daarna om te klikken op de url en op de dealerwebsite verder te kijken. Daarna doet de klant niets meer. In de Google Analytics statistieken zie je dat je een bezoeker hebt ontvangen en dat deze, bijvoorbeeld, 45 seconden is gebleven en daarna is weggegaan. Je kunt zeggen prima, de bezoeker heeft 45 seconden de auto en foto’s bekeken en ik weet dat de meeste mensen gewoon langs komen of bellen! (Daarom is het zo belangrijk om dynamische telefoon nummers te gebruiken!!) of je kunt zeggen het is een bounce!

Als je nu deze bezoeker een cookie meegeeft en daarna blijft volgen met relevante banner- en tekstadvertenties, dan heb je veel meer kans om deze gekwalificeerde bezoeker, die al eerder interesse heeft getoond, te verleiden in een conversie (lead, call, of fysiek bezoek). We moeten niet blijven denken dat het bij 1 bezoek blijft. De consument anno 2016 heeft tientallen online bezoeken nodig voordat er genoeg informatie is verzameld om de volgende stap te maken. Doordat Marktplaats in dit geval zeer getargete bezoekers heeft zal de ROI op je retargeting via Google ook hoger zijn, dan wanneer je alleen die bezoekers volgt die op een long tail zoekterm bij je op de website binnenkwamen.