Waarom je niet al je reviews op 1 website moet zetten!

26 november 2015, Paul

Er zijn meer review websites die tot resultaat leiden!

7-reviews-stat-text-no-citation

Ik spreek veel dealers over het belang van reviews in de ZMOT. Dat reviews belangrijk zijn anno 2016 daar zijn wij inmiddels wel van doordrongen. Echter mond tot mond reclame is en was altijd al belangrijk, echter offline verspreidt een bericht zich nu immers minder snel dan online. Nu zijn er voor veel dealers diverse mogelijkheden om beoordelingen en reviews te verzamelen, echter wat doe je ermee? Zet je ze allemaal op 1 website? Of alleen op Facebook? Of laat je ze verzamelen door de importeur die vaak(behoudens o.a Kia en BMW) deze beoordelingen gebruiken om de dealer te controleren in plaats van de consument te overtuigen om met je zaken te doen. Vaak zijn dealers nog terughoudend omdat men bang is, voor die ene slechte review, die op Autoweek, je markt verpest!

Eerst maar gewoon doen!

Om meer beoordelingen te krijgen van je klanten zul je ze eerst moeten vragen. Dit moet dan ook een proces zijn, welke gevolgd moet worden. Bij elke aflevering zul je het volgende moeten vragen: Een foto van de klant, met toestemming om deze getagd te mogen plaatsen op o.a. Facebook, en een beoordeling op 1 van de reviewwebsites waarop je dealerreviews kan bekijken. Bij een zakelijke (lease) klant, is een beoordeling voor de verkoper ook van belang op Linkedin, zie daarvoor ook dit artikel.

Als iedereen die auto’s(nieuw en gebruikt) dit maar consequent volgt, zul je minimaal 50% van de je klanten kunnen overtuigen om een beoordeling en een foto te laten maken die je mag gebruiken. De aflevering is daarvoor ook het juiste moment! Denk dan ook niet dat je moet wachten op de enquête van de importeur voordat je die van jezelf vraagt. Immers de importeur heeft een ander belang in deze! (behoudens o.a KIA en BMW)

Waar ga je ze plaatsen?

Er zijn diverse review websites waarop je de reviews en beoordelingen kwijt kan. De meest bekende in de automotive zijn: Autobedrijf Tevreden en Klanten vertellen. Allebei niet mijn eerste voorkeur om te plaatsen. Echter, prima voor een aantal beoordelingen, maar zeker niet allemaal! Welke reviewwebsites zijn er eigenlijk allemaal?

  • Google Reviews/ Google Business
  • Klanten vertellen
  • Autobedrijf tevreden
  • Trustpilot
  • Kiyoh
  • Feedback Company
  • Eigen website met content inzake beoordelingen
  • Youtube

Nu zijn de meeste zoek termen gebaseerd op ‘merk’ en locatie(Kia Amsterdam bijvoorbeeld) dus Google Reviews welke wordt geplaatst bij de Google Places pagina staat vaak op positie 1, pagina 1, dus de meest interessante van allemaal. Echter Google maakt het ook niet echt het makkelijkste. Immers je hebt daar een actief Google account voor nodig. Voordeel daarvan is wel weer dat iedereen met een Android Smartphone dit direct kan doen! Dus bij de aflevering! Alle andere hebben zijn voor- en nadelen, echter je kunt ze allemaal wel gebruiken, ondanks dat ze allemaal geld en energie kosten.

Domineer pagina 1 op Google

Immers bij Nieuweautokopen.nl hebben wij altijd de filosofie gehad dat meer, beter is. Des te meer reviews, des te beter. Echter heb je alles op 1 platform staan, welke wellicht niet goed wordt geïndexeerd door Google, heb je dan wel de meeste kans op relevante bezoekers? Beter is om je reviews te verspreiden over meerdere platforms. Immers gebruik je 10 platforms, dan heb je 10x meer kans om ergens in pagina 1 te komen. 1000 beoordelingen op 1 website, of 10 websites met 100 beoordelingen? Ik zou altijd de laatste kiezen! Gebruik je nu de zoekterm op Google bijvoorbeeld van: “ervaringen Nieuweautokopen.nl‘ dan zie je van de 10 verschillende resultaten dat wij 80% zelf hebben bewerkstelligd door er energie in te pompen! Je ziet ook dat het ene platform(Trustpilot) beter wordt geïndexeerd dan de andere(Feedbackcompany) (kan morgen anders zijn) en dat content op je eigen website, met en zonder plugin, zeer hoog komt te staan. Tevens zie je ook Youtube staan! Al met al probeer je daardoor de eerste pagina te domineren! Kijk je op Google op dezelfde zoekterm, dan vind je alleen maar eigen content…

ervaringen nieuweautokopen.nl

En nu verder?

Maak vooral een proces, welke door iedereen gevolgd moet worden om beoordelingen te verzamelen! Beter te vaak vragen , dan te weinig! Immers content is belangrijk, en onze klanten, ook die van jullie, vinden het volkomen terecht en normaal dat service en dienstverlening 100% zijn! Daarom moet je ze een reden geven, waarom het voor jouw als dealer belangrijk is om goede feedback te ontvangen om daarmee meer mensen te overtuigen om met jouw zaken te doen! na de aflevering, stuur een e-mail brief met daarin nogmaals de vraag en de opties met de links waar men allemaal terecht kan om een beoordeling achter te laten! Heb je een beoordeling ontvangen, beantwoord deze dan ook! Waardeer je fans meer, dan diegene die alleen loopt te klagen! Vaak krijgen de klagers te veel aandacht en jouw fans te weinig en dat is jammer!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.