Pauls blog
Mis niks van de online automotive!
Mis niks van de online automotive!
Veel automerken creëren leads voor nieuwe auto’s die op voorraad staan of te bestellen zijn. Dit is mooi, relevant en vrij makkelijk te converteren naar goede gesprekken, afspraken en uiteindelijk sales. Maar, veel merken creëren ook leads voor nieuwe modellen die nog geïntroduceerd moeten worden in ons land, terwijl de auto wereldwijd al is gepresenteerd en er veel informatie online beschikbaar is. Het merk wil op de lokale markt meeliften op die wereldwijde belangstelling.
Het is zomer, veel mensen hebben een fijne tijd in een zonnig buitenland, en de thuisblijvers of degenen die moeten werken, ervaren een periode zonder files en met mensen wél tijd hebben. Omdat er zoveel mensen op vakantie zijn, zijn er natuurlijk ook minder mensen die op zoek zijn naar nieuw vervoer. De hausse van […]
Nieuwe #DCDW Events in Antwerpen en Almere op 19 en 20 november!
November lijkt heel ver weg, maar dat is het voor ons zeker niet. Wij zijn nu al bezig met onze nieuwe #DCDW-events voor dit najaar! Op 19 en 20 november houden wij twee Digital Car Dealer Workshops, oftewel #DCDW-events.
Bij onze Experience Store Doesburg, en dus niet de Ligier-winkel, verkopen wij voornamelijk occasions van Lynk & Co en de auto’s die daarop worden ingeruild. Het verkopen van occasions is aanzienlijk makkelijker dan het verkopen van brommobielen. Bij brommobielen is het effect van portals zoals Autoscout24 of Autotrack minimaal, en heeft alleen Marktplaats enige impact, hoewel ook die beperkt is.
Wat kun je met deze kans doen? Bij Calldrip screenen wij veel gesprekken op kwaliteit. We letten zowel op de kwaliteit van de lead als op de kwaliteit van de verkoper. De verkoper, doorgaans een hardwerkende opportunist die elke ‘makkelijke’ kans aangrijpt om een auto te verkopen, laat ook veel kansen liggen. Een van die […]
Ik weet zeker dat hier veel mede- en tegenstanders zijn van de stelling dat verkopers nooit zouden moeten afleveren. Ondanks dat er veel te zeggen is, voor de verkopers die het wel doen. Echter ik merk nu ook weer uit eigen ervaring dat het gewoon orders kost!
Niets is makkelijker dan aan de zijlijn te staan en te zeggen hoe het moet in het autobedrijf en zelf niets te doen. De afgelopen jaren maakte ik me er ook schuldig aan, moet ik eerlijk bekennen. Zeker, ik had ervaring, maar de wereld van nu is een andere wereld dan toen ik in 2009 SsangYong-dealer was. Tegenwoordig hebben wij als dealer, en in dit geval als Ligier-dealer, zoveel fantastische systemen die ons helpen om de waan van de dag beter te managen… Althans dat dacht ik!
De laatste weken ben ik druk met “Alice van Marktplaats”. Een service die wij een aantal jaren geleden hebben gelanceerd met de bedoeling om de opvolging voor autobedrijven voor specifiek Marktplaats leads uit handen te nemen, en daarmee ook tot betere resultaten te komen.
Tuurlijk daarop is geen eenduidig antwoord op, wat bij mij werkt hoeft niet bij een ander te werken. Eén ding is wel duidelijk: als je online niet wint, dan wordt het erg lastig om offline te winnen. Aan de andere kant, wil je online winnen, dan moet je je onderbuik gevoel thuis laten en moet je sturen op cijfers. Mijn gevoel zegt niets, als het niet te onderbouwen is in cijfers en data.
Deze week hadden wij het NAC congres, dat in het teken stond van AI en alle toepassingen die AI in de automotive te bieden had! Leuk congres, goede sprekers met gelukkig niet allemaal AI als hoofdmoot! Echter hoe je het wendt of keert, AI is er, en gaat impactvol zijn in de automotive. Niet als vervanger, maar echt als een digitale assistent!